Ute är det grått och det småregnar. Jag sitter på rektorns kontor och reflekterar över dagens föreläsning inne i Varberg som var mycket givande.
I dag föreläste Lena Göthe om utgångspunkter för undervisning som genomsyras av formativitet. Själv fastnade jag vid begreppet "kognitiva konflikter" som handlar om förståelsens kraft, att riva gamla murar och utveckla lärandet. Där egna tankarna stöts och blöts, i samspel med andra, där olika
perspektiv möts, där omvärderingar sker. Visst kan forskningen bidra till att vi utvecklar effektiva lärmiljöer om vi blir medvetna om vad som kan bidra. Vi har nog alla haft en del "kognitiva konflikter"som vi brottats med. Underbart, tänker jag om begreppet!
På Deromeskolan har eleverna haft en temadag om FN och barns rättigheter. De har fått tillfälle och möjlighet att lära sig om Förenta Nationerna, om hjälparbete ute i världen, om barns rättigheter och om hur vi kan hjälpas åt att göra världen lite bättre. Eleverna har sett film, målat flaggor och diskuterat tillsammans kring vad man själv kan bidraga med för att göra världen lite lättare att leva i.
Eleverna kom med helt underbara tankar som skiljde sig avsevärt i förhållande till varandra. Någon elev kom upp med "Hjälpa till att plocka ut diskmaskinen" någon annan med "Skänka pengar" och visst hjälper båda till att skapa en bättre värld, utifrån olika perspektiv.
Frågan som jag ställer mig efter att ha varit runt:
Hade lärare/elev/kamrat förståelse för lärandemål?
Hur skapade vi möjlighet för eleverna att hamna i "kognitiva konflikter"?
Hur synliggjordes elevernas lärande?
Vilken feedback fick vi kring deras lärande?
På Google doc har jag skrivit två frågor som ni har möjlighet att diskutera kring.
Meddela om ni inte har åtkomst till Google doc.
Hälsningar
Ann
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar