Efter studiedagen sitter jag ner och går igenom mina anteckningar från Helena Wallbergs föreläsning om formativ bedömning.
Bedömning är ett laddat ord för många men Helena talar om begreppet som positivt då det kopplas till ordet formativ.
Formativ bedömning är enligt Helenas definition följande:
- Då elev och lärare delar förståelse för kraven.
- Då eleven ser skillnaden mellan egen prestation och den önskvärda.
- Då eleven har ett batteri av strategier för att nå lärandet.
- Var är vi nu?
- Vart ska vi?
- Hur ska vi komma dit? (Vi betyder elev/lärare)
Formativ bedömning har 5 steg: Målformulering(övergripande), Självskattning & kamratbedömning(modell), Strategier(från ett steg till nästa), förståelse(delaktighet), planera(aktivitet för bedömning).
Helena pratade om varje steg och gav många användbara tips kring metoder och genomförande.
Vi fick se filmen om "Austin's butterfly" som handlar om kamratbedömning, att visa på kvalitet och hur vi(lärare/elev) kan hjälpas åt att forma lärandet. Filmen ligger här på bloggen för er som vill se den igen.
Istället för att ställa frågor som "Hur går det?", "Går det bra?" bör vi ställa frågor som genererar lärande.
Generativa frågor:
Hur har du tänkt fortsätta arbetet?
Hur skulle du kunna förbättra din…
Nämn tre saker som du lärt dig av dina källor?
Sammanfatta din källa i en mening...
Helena pratade också om värdet med reflektionsloggar där eleverna planerar, organiserar och reflekterar över sitt eget lärande.
En givande eftermiddag med kollegor:)
/Ann
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar