söndag 28 augusti 2016

Nytt läsår, nya utmaningar!

Hej alla nya och gamla kollegor!

Under hela förra läsåret låg bloggandet nere. Vi arbetade med att pröva oss fram kring nyckelstrategierna, med att implementera dessa hos oss själva. Det var ett nytt förhållningssätt för många av oss. Vad vi kunde märka av detta var det gemensamma språket kring formtiv bedömning som vi börjat använda. Vi började förstå helheten, att det kanske inte bara är att använda isolerade metoder såsom glasspinnar för att det ska kallas Bedömning För Lärande.
Det får ta tid. Skolutveckling och förändring sker inte över en natt!

En anledning till att vi inte träffades kontinuerligt kring BFL under läsåret var för att matematik- och svenskalyftet påbörjades. Vi behövde alla avsätta tid. Många var vi väl som upptäckte att innehållet i både matematiklyftet(1-3) och svenskalyftet (åk 4-5) förhåller sig till det formativa och är tätt kopplat till BFL.


I oktober(26/10)träffades vi  en halvdag kring BFL i ämnesgrupper på Vidhögeskolan. Vi fick möjlighet att prata om, dela erfarenheter och prövningar kring det formativa lärandet och bedömning. Till hjälp för samtalet hade samtalsledare utsetts.
Några av ämnesgrupperna hade djupt kvalitativa diskussioner med fokus på lärandet och hur undervisningen kunde göras mer formativ. Andra grupper var fast i att prata mer om ett görandet, olika läromedel och tips på aktiviteter. Någon grupper fastnade i samtal där problemet hamnade hos eleven. För oss förstelärare blev dagen givande. Vi hade möjlighet att går runt i de olika grupperna och lyssna till samtalen.

Något som visat sig vara lyckat är att arbeta med samtalsledare i kollegiala samtalsgrupper. Ett samtal med tydlig struktur och möjlighet för alla att komma till tals. Redan här är vi en bit på väg i våra kollegiala samtalsgrupper på Deromeskolan och KungKarl skola.

Som förstelärare inom BFL har jag vid flera tillfällen på torsdagar under läsåret fått möta Henrik Hansson från Göteborgs Universitet. Han har föreläst och handlett oss i lärande kring Variationsteorin. Dessa tillfällen har skapat flera kognitiva konflikter hos mig själv kring elevers lärande och undervisning i stort. Variationsteorin tar sin ansats från den fenomenografiska forskningen ledd av professor Ference Marton, Göteborgs Universitet. Teorin fokuserar vad som skall läras och hur innehållet kan behandlas för att det skall vara möjligt att lära.

Tillsammans med rektor Torbjörn Weihard har jag varit på föreläsningar och workshop på Högskolan i Halmstad kring "Ledarskap och skolutveckling". Mycket intressant och givande på det sätt att jag går igång och drivs i mina tankar framåt.

I Januari påbörjar nätverksmöten kring behov i verksamheten. Ett lärarlag träffas i ett kollegium. Ett behov finns och lärarna hjälps åt att sätta ut riktlinjer, hjälps åt i arbetet och gör det med eleven i fokus för bästa möjliga lärande och trygghet utifrån förutsättningar. Det blir till något bra. Tillsammans finner lärarna lösningar på problem som uppkommer men även att förebygga nya. Här jobbar lärarna med samtalsledare och dokumentation. I april inleddes kollegium även på KungKarl skola och i ett andra lärarlag på Deromeskolan. Behoven styr kollegium. Tid avsattes, ca 1 timme/tillfälle. Nytt kollegium bokades in före avslutat. Exempel på behov kan vara svårighet i lärande/trygghet, lässtöd, studiero/rutiner etc.

Som förstelärare har jag förkovrat mig i diverse forskningslitteratur under läsåret.
Detta är ett axplock: Lärandematriser - Att få eleven att förstå, Johan Alm. Läraren inom mig - pedagogiska berättelser,  Anne-Marie Körling. Variationsteori - för bättre undervisning och lärande, Lo Mun Ling. Professionellt Kapital - att utveckla undervisning i alla skolor. De fem förmågorna,  Göran Svanelid.

Nu till detta läsåret:
Tordagen den 22/9 kl. 15.15 - 18.15 bjuder vi förstelärare inom BFL och rektorerna på Derome, KungKarl och Vidhögeskola in till en inspirationsföreläsning kring variationsteorin av Henrik Hansson, Göteborgs Universitet. Vi hoppas att ni alla ska få tankar och inspiration kring hur undervisningen kan slipas och göras ännu mer effektiv för våra elevers lärande, allt i formativ anda!

Väl mött alla!
Försteläraren Ann




Inga kommentarer: